D-Dagen Historia

Begreppet ”D-Dagen” myntades redan år 2000, då det var en branschdag med 13 närvarande företag i E-huset på KTH Campus. Sedan dess har D-Dagen växt och 2016 intog den kårhuset, Nymble. Nu anses D-Dagen vara Nordens största arbetsmarknads-dag för datateknik-studenter, samt en av de största arbetsmarknads-dagarna på hela KTH.

Klicka gärna på bilderna för mer information om varje år!

2025

D-Dagen 2025

Antal Företag: TBD
Antal Besökare: TBD
Huvudansvariga:
Max Berglund
Mortada Nasser

2024

D-Dagen 2024

Antal Företag: 101
Antal Besökare: 3281
Huvudansvariga:
William Nordwall
Toshihide Sakao

2023

D-Dagen 2023

Antal Företag: 107
Antal Besökare: ≈3000
Huvudansvariga:
Axel Andin Johansson
Johan Abdi

2022

D-Dagen 2022

Antal Företag: 85
Antal Besökare: ≈2500
Huvudansvariga:
Carl Chemnitz
Kevin Wenström

2021

D-Dagen 2021

Antal Företag: 60
Antal Besökare: ≈2000
Huvudansvariga:
Erik Nordlöf
Adam Sjöberg

2020

D-Dagen 2020

Antal Företag: 35
Antal Besökare: ≈1000
Huvudansvariga:
Julia Byström
Andreas Wallström

2019

D-Dagen 2019

Antal Företag: 81
Antal Besökare: ≈2000
Huvudansvariga:
Simone De Blasio
Victor Sellstedt

2018

D-Dagen 2018

Antal Företag: 75
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Nils Streijffert

2017

D-Dagen 2017

Antal Företag: 60
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Linn Jensen

2016

D-Dagen 2016

Antal Företag: 48
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Albin Johansson Söderholm

2015

D-Dagen 2015

Antal Företag: 35
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
David Masko

2014

D-Dagen 2014

Antal Företag: 39
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Johan Arnör

2013

D-Dagen 2013

Antal Företag: 38
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Jennie Olsson

2012

D-Dagen 2012

Antal Företag: 36
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Mattias Folke

2011

D-Dagen 2011

Antal Företag: ?
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Andreas Falk

2010

D-Dagen 2010

Antal Företag: ?
Antal Besökare: ?
Huvudansvariga:
Andreas Falk

2001

D-Dagen 2001

Under början av perioden 2000-2010 ökade intresset för företag att synas bland studenterna starkt. Med det blev Datasektionens branschdag en återkommande sak och fick en mer enhetlig form och struktur. Den samordnades då av Datasektionens ”PR-grupp”, som senare blev Datasektionens ”Näringslivsgrupp”. Tidigt 2001 syns “D-Dagen” för första gången i sektionens officiella mötesprotokoll, när dåvarande PR-chef Peter Lindström lade fram en motion för att “få mer pengar till D-Dagen och att få pengar till kommande arrangemang under våren.” Sektionens medlemmar valde att enhälligt bifalla hans yrkande.

2000

D-Dagen 2000

Namnet “D-Dagen” myntades detta år! Branschdagen anordnades då av Datasektionens PR-grupp och var en mindre branschdag i E-huset med 13 närvarande företag. På kvällen bjöds det även till Datasektionens dåvarande sektionslokal: ESCapen där man kunde få gratis öl om man hade säkrat en “ölbong” på branschdagen.

Före 2000

En funktionärspost som kallades för “Armu-D” skapades. Detta var Datasektionens represent som tillsammans med representanter från andra sektioner ansvarade för Armada, studentkårens gemensamma mässa för alla studenter på KTH. Bårde Armu-D och Datasektionens dåvarande “PR-grupp” experimenterade i framtagandet av konceptet som senare skulle bli Datasektionens alldeles egna arbetsmarknadsdag. Under 1991 och 1992 tros Armu-D ha anordnats så kallade “Data-Armador”. Senare under 1990-talet anordnade Datasektionens PR-grupp olika branschdagar som gick under olika namn, bland annat “Ericsson-dagen”, och bjöd in ett mindre antal företag till E-huset på KTH campus. På kvällen efter en branschdag bjöds det även till Datasektionens dåvarande sektionslokal, ESCapen, där man kunde få gratis öl om man hade säkrat en “ölbånge” på branschdagen. 1988: Datasektionens 5-års jubileum anordnade en liten branschdag och väckte intresse för konceptet, vilket syns i dBuggen (Datasektionens anrika sektionstidning). 1983: Begynnelsen, Datasektionen grundas den 7:e oktober 1983.